Pohovor po telefonu. Jak na to?

17.01.2017/Ostatní Takže jsme tu, už jen zvládnout tenhle telefonní hovor a máte vysněnou práci, ale jak na to? Co mě čeká a na co se připravit? Jak to celé nepodcenit?

Když se podíváme na běžný proces náboru uchazeče, tak probíhá přibližně takto. Shlédnu inzerci práce, zašlu životopis, rozhovor po telefonu nebo osobní schůzka, někde i zaslání nějakého testu nebo zadání a pak další osobní setkání, někde zaměstnavatelé vyžadují zpracování zadání nebo den na zkušenou atd. V tomto článku se věnujeme tématu telefonního hovoru a pohovoru a momentu, kdy se s Vámi spojí personalista nebo náborář a bude se dotazovat na detaily vašeho životopisu nebo praxe.

Důvodem proč firmy preferují tento způsob komunikace je trojí. První je ten, že někdy personalisté nemají kapacitu se s každým individuálně setkat a šetří tak svůj čas. Druhý důvod je ten, že trh práce je rychlý a dynamický, a tak je tento způsob někdy nejrychlejší k oslovení, aby dotyčný kandidát neutekl ke konkurenci. Posledním důvodem je také to, že personalista potřebuje prověřit vaše dovednosti, reakce a komunikaci právě po telefonu.

Pro mnoho z vás není zvuk vašeho telefonu příjemným zvukem, a ne vždy se cítíte komfortně, když máte reagovat na dotazy, k vaší praxi. Proto jsem připravil okruh těchto témat, které by Vám měly pomoci v tom, tento druh telefonního pohovoru zvládnout na jedničku.

1) Věřte si

Musíte se při hovoru cítit uvolněně, positivně, ale sebejistě, to vám umožní do vašeho hlasu vložit jistý tón, který může na personalistu udělat kladný dojem.

2) Buďte profesionální

U těchto hovorů je člověk často doma, ve svém prostředí a kde se cítí být v pohodě. Než k hovoru dojde, je nutné si vše předem připravit, vše vypnout, mít čistý stůl, připravený blok, jako v zaměstnání, vše rušivé dát pryč.

3) Poznámky jsou klíč

Věřte nebo ne, ale chození s telefonem po obýváku vám řádný sběr informací neusnadní. Jasný a zřetelný hlas, bez zadýchávání a zbytečných pohybů hraje také svou roli. Pro vaše rozhodnutí potřebujete sbírat informace a být na otázky řádně připraveni a soustředěni. Zbavte se něčeho jako je „hmm“ nebo „umm“ a „emm“ atd.

4) Dokumenty

Buďte si jistí, že personalista i vy čtete stejný dokument, třeba váš životopis nebo průvodní dopis a vycházíte ze stejných informací. Je nutné předcházet nedorozumění a nepochopení.

5) Poslouchejte

Ano, já vím, že budete poslouchat, ale jde o to jak. Když personalista hovoří nevyrušujte ho, i on má své poznámky. Počkejte, než položí další otázku a nesnažte se vyplnit hovor obsahem, za každou cenu. Poslouchání a naslouchání je dovednost a vyžaduje trénink. Vyvarujte se slov, jako jsou stálé použití slov „ano“, „ne“ nebo „nevím“.

6) Na závěr

Toto jsou teoretické informace, jak dobře zvládnout telefonický rozhovor, ale řádnou přípravou a nepodceněním tohoto pohovoru se můžete dostat k vaší vysněné práci. Má nejpodstatnější rada na závěr je, že je vhodné si hovor zkusit nanečisto. Zkuste, ať vám zavolá váš kamarád nebo někdo z rodiny a zkuste si nanečisto tento druh pohovoru, a ještě se u toho pobavíte. Zásada číslo jedna, je být vždy klidný, otevřený, za každou cenu a nenechat se dostat z rovnováhy. Někteří personalisté jsou velice zdatní v této formě pohovoru a znají triky a způsoby, jak ověřit to, jak reagujete pod stresem nebo testují jiné dovednosti a kompetence.

Hodně štěstí.

Pohovor po telefonu

Zdroj infografiky: talentandrecruitment.com

Odebírejte můj email newsletter zdarma a již vám nic neuteče. Novinky, tipy a rady pro vaši práci, zaměstnání nebo kariéru, ale také témata pracovního a osobního života. Odebírejte zde.


Rodinna firma poradenstvi
Interim managament

Přečtěte si také
03.12.2018/Osobní rozvoj Jak na konstruktivní kritiku?

Je velmi snadné pokusit se dát někomu konstruktivní kritiku, ale není vždy snadné ji přijmout. Trvá to spoustu trpělivosti a sebevědomí, abychom mohli udělat krok zpět a podívali se na to, co a jak děláme, uznat to co děláme špatně a pak přijmout radu nebo doporučení.

01.11.2018/Osobní rozvoj Jaké dovednosti budete potřebovat v roce 2020?

Možná se dá říci, že lidstvo zaznamenalo nejvíce technologického pokroku za posledních 100 let. Z tohoto důvodu se dovednosti, které vyžaduje naše povolání, neustále vyvíjejí. Lidé nyní pracují v zaměstnání, které před 20 lety neexistovalo. Vysoké školy připravují studenty na zaměstnání, které dnes neexistují a někdy připravují na zaměstnání, které již nebude existovat.

29.10.2018/Kariérní a kariérové poradenství 10 kroků ke tvorbě vaší úspěšné osobní značky

Vaše osobní značka sděluje vaši hodnotu světu - nejen potenciálním zaměstnavatelům, ale prakticky všem. Osobní značka je dnes naprosto nezbytná pro osobní rozvoj, kariérní postup, a dokonce i pro vás samotné. Vyjádření toho, kdo jste, co děláte a proč to děláte, vám pomůže postavit se k úspěchu a otevřít dveře nové kariérní příležitosti.



Chcete pomoci dosáhnout svých kariérních a podnikatelských snů?

Zanechte mi váš email a já vás budu pravidelně zásobovat tipy pro váš úspěch.

Nebo mi zavolejte na +420 605 733 267
a domluvme si schůzku