Pohovor otázky a odpovědi

27.12.2016/Osobní rozvoj Dostali jste se na pohovor a rádi byste znali odpovědi na všechny otázky, na které by se zaměstnavatel mohl u interview ptát? Chcete zažít u pohovoru pocit sebevědomí, být připraveni a začít prezentovat své připravené odpovědi, ale když se pohovor blíží ke konci a už to máte skoro za sebou, dostanete poslední otázku:

„Máte na nás nějaké otázky, je něco na co byste se rád/a zeptal/a?“ „Je něco, co tu ještě nezaznělo, na co byste rád/a dostal/a odpověď?“ „Máte nějaký dotaz, otázku na závěr?“ Mohl bych ve výčtu těchto otázek pokračovat, ale nechci Vás stresovat.

Cítíte se rozpačitě, zní vám to povědomě? Nejste sami, nebojte. Každý kandidát se primárně zaměřuje na odpovědi, nikoli na otázky a pokud má nějaké otázky, často jsou stereotypní nebo se dají vyvodit z předešlé diskuze. Dobře vytvořená otázka je někdy mnohem mocnější než jakákoli odpověď. Kvalitou otázky můžete získat významný zájem náboráře a získat tak cenné body.  Za účelem získání pozornosti personalisty, stačí mít sadu otázek, kde máte možnost získat informace o postoji oné společnosti nebo kde může personalista něco ilustrovat případně demonstrovat.

  • „Kdo si myslíte, že by mohl být ideálním kandidátem na tuto pozici a dle jakých kritérií je budete porovnávat?“ Tato otázka vám poskytne rychlý způsob, jak zjistit, zda vaše schopnosti se shodují s tím, co společnost hledá, v případě, že se neshodují, možná to není ta správná pozice pro vás.
  • „Co se vám nejvíce líbí na vaší práci pro tuto společnost?“ Tato otázka vám dává šanci dostat hlubší znalosti o organizaci a pomáhá se ztotožnit s hodnotami nebo cíli zaměstnavatele.
  • „Kde myslíte, že bude vaše společnost v příštích 5 letech?“ Tuto otázku znáte z druhé strany, ale když ji položíte, je stejně efektivní. Tato otázka ukazuje, že máte na mysli nahlédnout na zaměstnavatele z delší časové perspektivy a že plánujete zůstat u firmy delší dobu, což je vždy pro náboráře uklidňující zjištění.

Jak vhodně strukturovat vaše otázky
Zatímco obsah a záměr otázek se bude lišit, všechny jsou uspořádány stejným způsobem. Vždy musíte jasně vysvětlit, proč se na tuto oblast ptáte a otevřít ji s jasným vysvětlením.

  • USP funguje skvěle v marketingu a prodeji, ale jaké je vaše USP (unique selling point). USP znamená obvykle to, co máte vy, a ne vaši konkurenti, jedná se o vaši unikátnost, originalitu, vlastnosti, kompetence, dovednosti, znalosti, praxi, čím se odlišujete od konkurenčních kandidátů. "Miluji to, co dělám a pro mě práce je velmi důležitá, vždy jsem tvrdě dřel a porovnával své dovednosti a pokud jsem postrádal nějaké zkušenosti, začal jsem na nich ihned intenzivně pracovat.“
  • Položte otázku stručně a jasně: "Pokud bychom se měli podívat dopředu a já pro vás odvedl dobrou práci, jaké je u vás možnost kariérního postupu?“
  • Otázky sdělené správným a vhodným způsobem, včetně dobrého obsahu, sdělí personalistovi to, že chcete dobře pochopit jejich podnikání. Váš postoj je také velice důležitý. Na rozdíl od střelby hvězdného souboru otázek, jde také o postoj.

Dále nezapomeňte

  1. Buďte upřímní. Pokud lžete ve svém životopise, je dost pravděpodobné, že budete časem chyceni.
  2. Buďte pozitivní. Mluvte o tom, co můžete pro firmu udělat, ne to, co nemůžete nebo nezvládnete.
  3. Buďte si jisti. Usmívejte se, zbavte se trémy a mějte důvěru ve své vlastní schopnosti.


Pohovor je takový „přechod pro chodce", kdy přecházíte z jednoho konce kariérní etapy na druhý začátek nějaké nové kariérní cesty. Už nikdy nemějte stres z pohovoru a vždy se pečlivě připravte, včetně vhodných a úderných otázek. Pohovor je diskuze obou stran o vaší vhodnosti pro danou organizaci a jejich vhodnosti pro vaši další kariérní cestu.


Rodinna firma poradenstvi
Interim managament

Přečtěte si také
03.12.2018/Osobní rozvoj Jak na konstruktivní kritiku?

Je velmi snadné pokusit se dát někomu konstruktivní kritiku, ale není vždy snadné ji přijmout. Trvá to spoustu trpělivosti a sebevědomí, abychom mohli udělat krok zpět a podívali se na to, co a jak děláme, uznat to co děláme špatně a pak přijmout radu nebo doporučení.

01.11.2018/Osobní rozvoj Jaké dovednosti budete potřebovat v roce 2020?

Možná se dá říci, že lidstvo zaznamenalo nejvíce technologického pokroku za posledních 100 let. Z tohoto důvodu se dovednosti, které vyžaduje naše povolání, neustále vyvíjejí. Lidé nyní pracují v zaměstnání, které před 20 lety neexistovalo. Vysoké školy připravují studenty na zaměstnání, které dnes neexistují a někdy připravují na zaměstnání, které již nebude existovat.

29.10.2018/Kariérní a kariérové poradenství 10 kroků ke tvorbě vaší úspěšné osobní značky

Vaše osobní značka sděluje vaši hodnotu světu - nejen potenciálním zaměstnavatelům, ale prakticky všem. Osobní značka je dnes naprosto nezbytná pro osobní rozvoj, kariérní postup, a dokonce i pro vás samotné. Vyjádření toho, kdo jste, co děláte a proč to děláte, vám pomůže postavit se k úspěchu a otevřít dveře nové kariérní příležitosti.



Chcete pomoci dosáhnout svých kariérních a podnikatelských snů?

Zanechte mi váš email a já vás budu pravidelně zásobovat tipy pro váš úspěch.

Nebo mi zavolejte na +420 605 733 267
a domluvme si schůzku