Když je řeč o platu

12.12.2016/Personalistika V rámci mé kariéry jako poradce, náboráře nebo personalisty mohu jednoznačně říci, že většina pracovních nabídek je odmítnuta v důsledku platu. Určitě je i celá řada dalších faktorů, které mohou názor kandidáta změnit, jako je název pozice, pracovní náplň, benefity a tak dále. Nicméně plat, je stále tématem číslo jedna. Mzda hraje stále klíčovou roli a je důležitý prvek jak pro uchazeče, tak pro zaměstnavatele. Stačí jen výraznější rozdíl na jedné z těchto dvou misek vah a celý proces bude pro obě strany zklamáním.

Většina diskuzí o platu je vždy nepříjemná a nepohodlná. Někde je v organizacích diskuze o platu, jako kdyby toto téma bylo tabu nebo snad nějaké náboženství, případně politika. Když jste ale náborář nebo personalista a potřebujete tento údaj nebo představu znát, je někdy těžké získat všechny informace.

Plat je tak zásadní informace, že je někdy důležitější tuto informaci získat hned na začátku pohovoru, než nechat kandidáta procházet skrze další kola pohovoru s cílem zjištění, že jsou všichni mimo očekávání. Často se pak stává, že výše platu je neadekvátní a nedosažitelná představě společnosti, a to z nejrůznějších důvodů. Nikdo tu přece nechce zbytečně ztrácet svůj čas.

Informace o platovém očekávání a uspokojení tohoto požadavku je kritický prvek pro každý úspěšný nábor. Vždy je důležité, aby kandidát měl pocit, že tento druh rozhovoru o platu je v jeho nejlepším zájmu. Také by informace o platu měla s sebou nést i celou řadu dalších informací, které objasní jeho výši, další možné benefity a plány a vize pozice, o kterou se uchazeč uchází.

Pokud je celá diskuze kandidátovi nepohodlná, je třeba vždy připomenout, že bez znalosti těchto informací je celý pohovor ztraceným časem a že tento krok je zde proto, aby se zabránilo obrovskému nedorozumění na konci. Je také důležité, aby náborář věděl a zjistil kontext, proč jsou platová očekávání uchazeče taková, jaká jsou a snažil se pochopit, jejich situaci a motivátory.

Nemá smysl mlžit nebo lhát kandidátovi, prostřednictvím rozhovoru a vést ho k tomu, že i přes veškeré své pracovní úsilí nakonec možná nedosáhne na své finanční cíle. Stejně tak, pokud jsou očekávání uchazeče nereálná, je lepší si tuto informaci vyjasnit hned na samém startu. Jiné téma je takové, pokud drží zaměstnavatel platy velice nízko a na tuto výši nemá odezvu z trhu práce. Tato situace vyžaduje znalost náboráře a na jeho diplomacii a praxi, jak celou situaci uchopí.

Čím vetší množství pravdivých a objektivních informací o platu získáte, tím větší máte pravděpodobnost, že se náborový proces povede. Sběr informací a jejich následné zpracování, porovnávání trhu práce, konkurenčních nabídek, segmentu nebo oboru, dnes patří do standardní náborové práce každého personalisty.

Když chcete více informací o platech, koukněte třeba sem:

Salary LinkedIn - platy a mzdy porovnání svět

Payscale - platy porovnání dle zemí a oborů

ISPV.cz

Penize.cz - kalkulačka dle odvětví

Mujplat.cz - platometr


Rodinna firma poradenstvi
Interim managament

Přečtěte si také
03.12.2018/Osobní rozvoj Jak na konstruktivní kritiku?

Je velmi snadné pokusit se dát někomu konstruktivní kritiku, ale není vždy snadné ji přijmout. Trvá to spoustu trpělivosti a sebevědomí, abychom mohli udělat krok zpět a podívali se na to, co a jak děláme, uznat to co děláme špatně a pak přijmout radu nebo doporučení.

01.11.2018/Osobní rozvoj Jaké dovednosti budete potřebovat v roce 2020?

Možná se dá říci, že lidstvo zaznamenalo nejvíce technologického pokroku za posledních 100 let. Z tohoto důvodu se dovednosti, které vyžaduje naše povolání, neustále vyvíjejí. Lidé nyní pracují v zaměstnání, které před 20 lety neexistovalo. Vysoké školy připravují studenty na zaměstnání, které dnes neexistují a někdy připravují na zaměstnání, které již nebude existovat.

29.10.2018/Kariérní a kariérové poradenství 10 kroků ke tvorbě vaší úspěšné osobní značky

Vaše osobní značka sděluje vaši hodnotu světu - nejen potenciálním zaměstnavatelům, ale prakticky všem. Osobní značka je dnes naprosto nezbytná pro osobní rozvoj, kariérní postup, a dokonce i pro vás samotné. Vyjádření toho, kdo jste, co děláte a proč to děláte, vám pomůže postavit se k úspěchu a otevřít dveře nové kariérní příležitosti.



Chcete pomoci dosáhnout svých kariérních a podnikatelských snů?

Zanechte mi váš email a já vás budu pravidelně zásobovat tipy pro váš úspěch.

Nebo mi zavolejte na +420 605 733 267
a domluvme si schůzku