8 měkkých dovedností, které musíte mít!

19.08.2016/Osobní rozvoj V pracovním prostředí obvykle rozdělujeme dovednosti do dvou kategorií, a to tvrdé dovednosti (aglicky hard skills) a měkké dovednosti (anglicky soft skills). Hard skills jsou definovány jako specifické, naučené schopnosti a aktivity, které mohou být definovány a měřeny. Mezi příklady patří schopnost používat konkrétní software, účetnictví a různé další technické a pracovní činnosti.

Měkké dovednosti jsou rysy, vlastnosti zaměstnance a jeho chování, které využívá ve své interakci s ostatními zaměstnanci nebo v samotném zaměstnání. Měkké dovednosti tvoří soubor metod, způsobů, cest, technik, schopností, dovedností, jak tvrdé dovednosti získat a rozvíjet je.

Dnešní příspěvek není o tom, která z dovedností je nejdůležitější, a také obě kategorie jsou přece důležité. Ve firmách je někdy tendence spíše omezovat využívání měkkých dovednosti. Upřímně řečeno, myslím, že je to proto, že slovo "měkké" lze vykládat jako zbytečné a neefektivní. Nenechte se mýlit, měkké dovednosti jsou pro náš pracovní úspěch nesmírně důležité. Zde je seznam měkkých dovedností, o kterých manažeři říkají, že chtějí, aby je jejich zaměstnanci měli:

Sebepoznání

Víme nejlépe, jak se cítíme ve své vlastní kůži. Mít schopnost sebepoznání nám umožňuje lépe pochopit sami sebe a naše pracovní vztahy s ostatními.

Komunikace (ústní i písemná)

Existuje tolik různých médií pro komunikaci, od e-mailu, posílání SMS zpráv, sociálních médií. Naše sdělení musíme vždy správně formulovat a zacílit na správné publikum.  

Naslouchání a přijímání zpětné vazby

Naprosto chápu, že multi-tasking je součástí našeho života a také již bylo řečeno, že multi-tasking není vhodná nebo účinná metoda. Když dostáváme zpětnou vazbu, zaslouží si vždy naši pozornost. Umění naslouchat je jednou z nejdůležitějších dovedností, která Vás odstartuje za nejlepší kariérou.  

Networking

Není jen dovednost, která je vhodná pro hledání nového zaměstnání. Networking probíhá interně i externě. Efektivní networking je o dobré komunikaci a také o naslouchání. Lidé, kteří jsou dobrými týmovými hráči, jsou také schopni požádat o informace nebo o pomoc, když je to nutné. Tvoření vazeb a spojení mezi zaměstnanci, je pro Vaši reputaci a kredit ve firmě důležité.

Řešení konfliktů

Manažeři dnes nechtějí hrát rozhodčí. Upřímně řečeno, nemají na to čas. Zaměstnanci potřebují pravidelně řešit své konflikty. Společnosti očekávají, že zaměstnanci sdílejí své myšlenky a postupy o tom, jak řešit své nebo firemní, týmové problémy. I když řešení problémů při jejich prezentaci nemusí přijít, je důležité že se nastartovala konverzace a ta vždy vede k nějakému řešení.

Zvládání stresu

Vyhoření je dnes populární téma napříč všemi společnostmi. Zaměstnanci potřebují schopnost zvládat stress a to nejen tím, že si vezmou dovolenou. Zaměstnanci musí rozumět tomu, co přináší stress, jak vzniká a jak ho preventivně vytěsnit a celkově jej zmírnit v rámci běžného pracovního dne.

Time management

Je pouze jeden způsob, jak kontrolovat svůj stres a to je kontrolovat svůj čas. Učit se, jak efektivně řídit svůj čas, může mít obrovský dopad na produktivitu a počet hodin strávených v práci.

Stejně jako tvrdé dovednosti, některé měkké dovednosti lze získat. Existují tři způsoby, jak zdokonalit své měkké dovednosti: poslouchejte, čtěte a konejte. Choďte na semináře, workshopy, poslouchejte podcasty nebo využijte kariérní poradce, kouče a mentory. Čtěte blogy, články a zajímavé knihy. Zkuste si nastavit vlastní cíle a dejte se do akce.


 

Měkké dovednosti celý soubor

  • komunikační dovednosti,
  • řešení konfliktů a vyjednávání,
  • asertivní jednání
  • osobní efektivita,
  • kritické vnímání sebe sama, sebereflexe
  • tvůrčí (kreativní) nebo týmové řešení problémů,
  • strategické neboli koncepční myšlení,
  • strukturované myšlení vedoucí k rozpoznání, pochopení a řešení problému,
  • myšlení podle analogií (je spojeno s učením a spojováním znalostí z nejrůznějších oblastí do nových souvislostí),
  • podnikatelské myšlení, rozhodování v podmínkách nejistoty,
  • budování týmu,
  • vytváření sociálních sítí
  • konstruktivní kritičnost a schopnost přijímat kritiku,
  • ochota riskovat,
  • ovlivňování lidí nebo prodejní dovednosti,
  • zvyšování kvalifikace, ochota učit se novým věcem,
  • otevřenost, schopnost se adaptovat a přijímat změny a flexibilita

Zdroj wikipedia


Rodinna firma poradenstvi
Interim managament

Přečtěte si také
03.12.2018/Osobní rozvoj Jak na konstruktivní kritiku?

Je velmi snadné pokusit se dát někomu konstruktivní kritiku, ale není vždy snadné ji přijmout. Trvá to spoustu trpělivosti a sebevědomí, abychom mohli udělat krok zpět a podívali se na to, co a jak děláme, uznat to co děláme špatně a pak přijmout radu nebo doporučení.

01.11.2018/Osobní rozvoj Jaké dovednosti budete potřebovat v roce 2020?

Možná se dá říci, že lidstvo zaznamenalo nejvíce technologického pokroku za posledních 100 let. Z tohoto důvodu se dovednosti, které vyžaduje naše povolání, neustále vyvíjejí. Lidé nyní pracují v zaměstnání, které před 20 lety neexistovalo. Vysoké školy připravují studenty na zaměstnání, které dnes neexistují a někdy připravují na zaměstnání, které již nebude existovat.

29.10.2018/Kariérní a kariérové poradenství 10 kroků ke tvorbě vaší úspěšné osobní značky

Vaše osobní značka sděluje vaši hodnotu světu - nejen potenciálním zaměstnavatelům, ale prakticky všem. Osobní značka je dnes naprosto nezbytná pro osobní rozvoj, kariérní postup, a dokonce i pro vás samotné. Vyjádření toho, kdo jste, co děláte a proč to děláte, vám pomůže postavit se k úspěchu a otevřít dveře nové kariérní příležitosti.



Chcete pomoci dosáhnout svých kariérních a podnikatelských snů?

Zanechte mi váš email a já vás budu pravidelně zásobovat tipy pro váš úspěch.

Nebo mi zavolejte na +420 605 733 267
a domluvme si schůzku