7 typů pracovních pohovorů. Připravte se na ně!

29.12.2015/Personalistika V rámci Vašeho hledání práce jsem se rozhodl pro Vás připravit přehled o různých druzích interview, se kterými se můžete setkat. Před samotným konáním interview je důležité se na daný tip připravit a mít dopředu jasno, o jaký typ pohovoru se vlastně jedná.

1) Tradiční model, jeden na jednoho
Jedná se o tradiční způsob vedení pohovoru, kdy je interview vedeno delegovaným zástupcem společnosti. U malých společností to bývá nějaký manažer z vedení a někdy i sám majitel. U větších společností personalista, personální ředitel nebo přímo náborář společnosti. V poslední době si často menší společnosti najímají i externí náboráře, jako jsem třeba já. Někdy službu řeší i outsourcováním více oblastí personalistiky na tzv. externího dodavatele personálních služeb.

2) Panelové interview
Panelový pohovor spočívá v panelu pohovorujících, kterými obvykle jsou zástupci různých oddělení a obvykle z úrovně managementu firmy. Každý zástupce z tohoto panelu je specialistou na svůj obor, a tak od něj čekejte otázku na dané téma a z jeho specializace. Jejich rozhodnutí je obvykle kolektivní, proto si hlídejte dojem každého zástupce a také být co nejlepší v reakcích na jejich otázky.

3) Behaviorální interview
V behaviorálním interview budete tázání na základě situací, které jste mohli zpracovávat, řešit nebo jim čelit ve Vašem předchozím zaměstnání. Například můžete dostat otázku na situaci a následně Vaše rozhodnutí ve Vašem předchozím zaměstnání. Cílem je testovat Vaše schopnosti při řešení problémů a u konkrétních situací Vašeho chování.

4) Skupinové interview
Je to určitá kombinace assessment centra a panelového interview. Skupinové interview začíná prezentací společnosti a pořadatel interview klade otázky každému uchazeči zvlášť. Ano, zde budete znát své protivníky. Skupinové interview umožňuje sledovat chování mezi účastníky a také jejich prezentaci před skupinou.

5) Assessment centrum
Assessment centrum, zkr. AC centrum, obvykle začíná tak, že personalista představí hodnotitele, ty Vás budou hodnotit, poté firmu jako celek a pracovní pozici, která se obsazuje. Poté se představí každý z kandidátů zvlášť. Výhodou je rychlost zpracování více kandidátů najednou, ale organizace tohoto centra je nákladnější, neboť zapojuje více zástupců společnosti nebo dodavatele služeb a je náročná na přípravu úkolů a jejich vyhodnocení.

6) Telefonní nebo video interview
S rostoucími technologiemi a snižováním nákladů mnoho společnosti preferuje usnadnění náborového procesu a volí tak možnost pohovorů prostřednictvím aplikace Skype a nebo Hangout pohovoru. Výhodou je úspora nákladů a Vašeho času, nevýhodou je omezená možnost analýzy prostředí zaměstnavatele.

7) Kompeteční pohovor
Kompetenčně vedené interview je založené na vyhodnocování uchazeče skrze jeho dosavadní dovednosti a kompetence. Je velmi podobné behaviorálnímu interview, ale má své specifické rozdíly v samotném procesu a realizaci. Zaměstnavatel Vás požádá o prokázání svých schopností v určité dovednosti, která je potřebná pro výkon pozice, o kterou se ucházíte a také určitě podstoupíte testy a hodnocení Vašich dovedností a konkrétních kompetencí.

Odebírejte můj email newsletter zdarma a již vám nic neuteče. Novinky, tipy a rady pro vaši práci, zaměstnání nebo kariéru, ale také témata pracovního a osobního života. Odebírejte zde.


Rodinna firma poradenstvi
Interim managament

Přečtěte si také
03.12.2018/Osobní rozvoj Jak na konstruktivní kritiku?

Je velmi snadné pokusit se dát někomu konstruktivní kritiku, ale není vždy snadné ji přijmout. Trvá to spoustu trpělivosti a sebevědomí, abychom mohli udělat krok zpět a podívali se na to, co a jak děláme, uznat to co děláme špatně a pak přijmout radu nebo doporučení.

01.11.2018/Osobní rozvoj Jaké dovednosti budete potřebovat v roce 2020?

Možná se dá říci, že lidstvo zaznamenalo nejvíce technologického pokroku za posledních 100 let. Z tohoto důvodu se dovednosti, které vyžaduje naše povolání, neustále vyvíjejí. Lidé nyní pracují v zaměstnání, které před 20 lety neexistovalo. Vysoké školy připravují studenty na zaměstnání, které dnes neexistují a někdy připravují na zaměstnání, které již nebude existovat.

29.10.2018/Kariérní a kariérové poradenství 10 kroků ke tvorbě vaší úspěšné osobní značky

Vaše osobní značka sděluje vaši hodnotu světu - nejen potenciálním zaměstnavatelům, ale prakticky všem. Osobní značka je dnes naprosto nezbytná pro osobní rozvoj, kariérní postup, a dokonce i pro vás samotné. Vyjádření toho, kdo jste, co děláte a proč to děláte, vám pomůže postavit se k úspěchu a otevřít dveře nové kariérní příležitosti.



Chcete pomoci dosáhnout svých kariérních a podnikatelských snů?

Zanechte mi váš email a já vás budu pravidelně zásobovat tipy pro váš úspěch.

Nebo mi zavolejte na +420 605 733 267
a domluvme si schůzku